tiistai 13. heinäkuuta 2010

Lois Lowry: Minä Anastasia

Alkuperäinen nimi: Anastasia Krupnik.

Olen lukenut näitä kirjoja ensimmäisen kerran joskus hyyyyvin nuorena, ehkä ala-asteella. Minä Anastasia on siis Anastasia-sarjan ensimmäinen osa. Siitä on vuosia aikaa, kun luin tämän viimeksi. Tässä kirjassa Anastasia Krupnik on kymmenen, hänen isoäitinsä kuolee ja hänelle syntyy pikkuveli. On mennyt ohi missä kaupungissa Krupnikin perhe asuu, mutta taisi olla Boston tai siellä päin. Anastasian isä Myron on englannin opettaja ja runoilija, ja äiti Katherine on taidemaalari. Pidän Krupnikin perheestä kovasti. Anastasia on aika pikkuvanha ja viisas ikäisekseen, mutta tykkään näistä persoonallisista henkilöhahmoista. He tuntuvat kaikki jo niin tutuilta.

Tämä ei suinkaan ole suosikkini sarjan kirjoista, mutta parhaasta päästä kyllä. Pidän näistä edelleen, vaikka olen lakannut kuulumasta kohdeikäryhmään jo vuosia sitten. Onneksi hyvät kirjat eivät mene koskaan vanhaksi.

Googletin, että sarjassa on yhteensä yhdeksän kirjaa. En tiedä onko kaikkia edes suomennettu, mutta itse olen löytänyt vain ne viisi, jotka minulla onkin omana. Tämä ensimmäinen osa on julkaistu Yhdysvalloissa 1979, eli ihan uusi juttu tämä ei ole. Se tosin ei näy onneksi kirjan ajankuvassa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kun jätät kommentin! :D