sunnuntai 16. lokakuuta 2011

Amélie (2001)

Maailman romanttisimmaksi elokuvaksi tituleerattu Amélie on viihdyttävää katsottavaa kerta toisensa jälkeen. Se on virkistävän erilainen kokemus tälläiselle valtavirtajenkkimössöön tottuneelle leffakatsojalle. Elokuva ei kuitenkaan ole mullistanut maailmaani - en siis ylistäisi sitä ihan niin paljon kuin dvd:n takakannessa tehdään. Elokuvassa on paljon hienoja yksityiskohtia, joten joka katselukerralla siitä löytää jotain uutta. Pääosassa nähtävä Audrey Tautou on suloinen kuin mikä. Soundtrack on myös ihana. Ärsyttää vaan, että siinä missä pikkupianistit ennen yrittivät soittaa Für Elisea, he nyt renkuttavat La Valse D'Amélieta.


****
Amélie (Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain, 2001)
Ohjaus: Jean-Pierre Jeunet
Pääosissa: Audrey Tautou, Mathieu Kassovitz, Jamel Debbouze.


---
Muita arvosteltuja ranskalaisia elokuvia:
Nöyrin palvelijanne (2003)

4 kommenttia:

  1. Mä jaa ihmiset Amélie -elokuvaa rakastaviin ja sitä inhoaviin. Jälkimmäisissä on mun mielestäni jotakin pahemmanlaatuisesti vikana. Mulle elokuva oli aikoinaan silmienavaus siihen, että Eurooppalainen elokuva ei ole vain ankeaa "taide-elokuvaa".

    VastaaPoista
  2. Mun mielestä taas on hassua törmätä ihmisiin, jotka ei ole tästä leffasta koskaan kuulleetkaan...

    VastaaPoista
  3. Mä oon toki kuullut, mutta en oo saanut aikaiseksi vieläkään tätä katsoa. Kaikki tuntuu kehuvan tätä aina niin maasta taivaisiin, että pelkään tämän olevan huikea pettymys sitten kun viimein sen katon. :D

    VastaaPoista
  4. Sivustakatsoja: Siinä kieltämättä piilee vaara, jos on odotukset korkealla. Mutta mä silti suosittelen. ;)

    VastaaPoista

Kiitos kun jätät kommentin! :D